16 oktober 2009 ,
De Ostar wordt aankomend seizoen weer gezeild.
Deze zware solo wedstrijd wordt iedere 4 jaar verzeild, tussen Engeland/Plymouth naar Amerika/Newport.
Wij ontwerpen en maken de zeilen voor Dick Koopmans.
De Jager van Dick hebben wij al voor de Round Britian 2006, voorzien van zeilen waarmee Dick een eerste plaats behaalde.
Inmiddels zijn er voor de Ostar alweer de nodige zeilen vernieuwd, op dit moment wordt er volop getest in de Coldhanded Cup, de winterwedstrijden in Lelystad.
De Jager vaart op dit moment op een 1e plaats, veelbelovend dus.
Buiten de wedstrijd om wordt er wekelijks getraind om de puntjes op de i te krijgen.
De Ostar is natuurlijk een veel zwaardere wedstrijd, waarbij ook andere dingen grote rol spelen.
In deze wedstrijd wordt er van de schipper zeer veel gevraagd, maar ook van zijn schip en materiaal.
Voor ons als zeilmaker een mooi project om al je kennis op los te laten.
Samen met Dick de bekende jachtontwerper worden er ook verschillende discussies op los gelaten.
Je wilt de absolute vorm in je zeilen hebben niet alleen de zeiler maar ook als zeilmaker wil je de eerste plaats, alleen dat telt uiteindelijk.
Aan een project als deze ben je gewoon een jaar bezig met voorbereidingen en keuzes maken betreffende het materiaal.
Wat je niet wil is stress, stress is de slechtste raadgever.
Natuurlijk hadden we al een referentie met de eerder ontworpen zeilen.
Dat is ook weer het gemak van computers, je bewaard de ontwerpen en je kan waar het nodig is verbeteringen aanbrengen.
Ook kan je van een zeil wat goed fungeerde een exact kopie maken.
Bijvoorbeeld de zwaar weer H.A. Fok, gezien de vele mijlen die waren afgelegd met dit zeil was het niet verantwoord om er nog een grote wedstrijd mee te zeilen.
Het zeil was gemaakt van Maxx Pentex maar zoveel gebruikt dat het zeil in een exacte copy opnieuw is gemaakt in AKS Kevlar smoke.
Ook de kleine veranderingen die zijn toegepast maken het zeil optimaler.
Bij dit zeil zijn in het nieuwe ontwerp minder latten aangebracht, en is het achterlijk iets hol gemaakt.
Het zeil heeft hierdoor 0.6 m2 minder oppvl. maar kan langer worden gevaren.
Dit zeil wordt vanaf 22 kn. gevaren.
Dit in tegenstelling met de H.A. Fok tot 22 kn. wind, deze is uitgebouwd
en heeft een doorlopende toplat en 3 gewone verjongde zeillatten.
Ook de diepte van het zeil is groter zodat dit zeil goed all-round te gebruiken is.
De latten in het achterlijk zorgen ervoor dat de wind mooi uitstroomt.
Gennakers.
Naast de spinnaker zijn er verschillende Gennakers aan boord.
De Gennakers bestaan uit verschillende materialen.
Voorheen konden we al een hoogte van 43 graden halen, wat erg hoog is voor een Gennaker.
Door toepassing van een nieuw Kevlar versterkt doek zijn er de nodige verbeteringen aangebracht.
Het doek is zeer stabiel, sterk en licht in gewicht, wat betreft het gewicht doet het niet onder voor Spinnakerdoek.
Het doek is ook zeer zacht en afgewerkt met een mylar folie.
Na de nodige uren ontwerpen en gebruik van de vorige ontwerpen zijn we tot een nieuw ontwerp gekomen.
Het verbaasde ons hoe hoog we konden varen met deze Gennaker.
Met de eerste testvaart op de Jager werd een snelheid van 5.4 kn gehaald bij 5.6 kn ware wind, 32 graden aan de wind.
Het ontwerp is daarna nog iets verbeterd, zodat het zeil zicht stabieler gedraagt.
In de stilte gebieden moet dit zeil zijn functie waarmaken op het moment dat de boot tussen de 32 en 55 graden vaart.
Op die koersen is het zetten van een Spinnaker niet van toepassing, zodat je met deze Gennaker je kansen kan vergroten.